Článek: X-COM: Enemy Unknown – Povedený remake klasiky

Přestože X-COM: Enemy Unknown vyšel již před rokem, až nyní se mi podařilo si ji pořídit. Abych pravdu řekl, měl jsem z tohoto díla velké obavy, protože se jedná o předělávku hry, která před lety patřila mezi mé skutečně nejoblíbenější.

Originál s názvem UFO: Enemy Unknown (v americe X-COM: Ufo Defence) vyšel již v roce 1993. Hra se vyznačovala zajímavým příběhem a hlavně originálním herním systémem, který byl založený na dvou částech.

První byla obecnější, bylo v ní nutné stavět základny, zkoumat a vyrábět nové technologie, starat se o finance a jít na ruku státům, které se o program staraly. Mimo to bylo cílem organizace také odhalování nových mimozemských základen a sestřelování nepřátelských letounů.

Druhá část byla konkrétnější a spíše než globální strategie byla nutná konkrétní taktika. Bylo potřeba odhalit veškeré mimozemské bytosti v okolí stojícího/sestřeleného talíře, při dobývání základen a podobně. Systém byl založen na tazích, jak můžete znát např. ze série Heroes of Might & Magic, ale celé prostředí bylo mnohdy dosti rozsáhlé a komplikované (plné domů, stromů, rostlin, plotů…). Aby nebyl pohyb jednotek zcela bez omezení, byly zde zavedeny časové jednotky, které byly v daném tahu vojákům ubírány v závislosti na jejich akcích (chůze, střelba, otevírání dveří…).

Toto bylo v nové hře výrazně upraveno. Časové jednotky byly nahrazeny systémem dvou akcí, takže hráči nemusí tolik počítat a naopak mají více času na samotné taktizování.

I první část proběhla jistým zjednodušením. Místo nutnosti zakládat více základen na planetě, jak tomu bylo v předchůdci, obejdete se s jedinou. Místo stavěné jednoduchých radarových základen, vyšlete nad danou zemi satelit a máte slušný obraz okolí i bez druhé základny. Tedy opět se dostáváme do stavu, kdy byla hra zjednodušena ve prospěch taktiky.

Co se mi ovšem v novém pojetí X-COMu nelíbí, je financování. Na rozdíl od UFO: Enemy Unknown tu neexistuje (nebo jsem ji alespoň nenašel) možnost prodat staré či nepotřebné vybavení (laserové pistole, mechanické pušky), takže se objevuje množství okamžiků, kdy prostě sedíte a čekáte, protože nic jiného dělat nemůžete.

Ale přes to všechno si X-COM: Enemy Unknown udržel vysoký standart. Ano, mohl jsem tuto hru popsat více, ale věřte mi, lepší je si ji zahrát.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho:

Vloženo: 2013-10-29 14:00:00



Reklama